تبلیغات
مذهب امروز

مذهب امروز
تا آمدن منتقم زهرا ایستاده ایم 
نظر سنجی
به نظر شما آیا دانشنامه ی ویكی پدیا منبع مناسبی برای مطالب اعتقادی ،سیاسی و رسانه است وو می توان به آن استناد كرد ؟



لوگوی دوستان
<------- 120x60 ------->


شهدای کازرون ثامن تـــم محل لوگوی شما

در تعبیر زیبایی،خداوند متعال تکبر را عامل بسته شدن درهای آسمان به روی انسان بیان می کند:«إِنَ الَّذینَ کَذَّبوا بِآیاتِنا وَ اِستَکبَروا عَنها لا تُفَتَّحُ لَهُم أبوابُ السَماءِ؛به تحقیق کسانی که آیات و نشانه های ما را تکذیب کردند و دربرابر آنها تکبّر ورزیدند،(هرگز) درهای آسمان به روی آنها گشوده نخواهد شد.»دیگر چگونه می توان انتظار داشت  که ذره ای معنویت نصیب چنین افرادی شود؟

باسمه تعالی

در تعبیر زیبایی،خداوند متعال تکبر را عامل بسته شدن درهای آسمان به روی انسان بیان می کند:«إِنَ الَّذینَ کَذَّبوا بِآیاتِنا وَ اِستَکبَروا عَنها لا تُفَتَّحُ لَهُم أبوابُ السَماءِ؛به تحقیق کسانی که آیات و نشانه های ما را تکذیب کردند و دربرابر آنها تکبّر ورزیدند،(هرگز) درهای آسمان به روی آنها گشوده نخواهد شد.»دیگر چگونه می توان انتظار داشت  که ذره ای معنویت نصیب چنین افرادی شود؟

تکبر می تواند اهل طاعت را نابود کند،چه رسد به اهل معصیت.به عنوان نمونه به ابلیس اشاره کرد.ابلیس تا زمانی که تکبر خود را بروز نداده بود،اهل طاعت محسوب می شد و تا آن مرتبه بلند صعود کرده بود،ولی تکبر او را فرو انداخت.به همین دلیل،اهل طاعت نباید از خطرتکبرغافل شوند.

تکبر موجب هلاکت اهل معصیت هم می شود. یعنی ممکن است انسان معصیت کارِبدون تکبر،نجات یابد و نابود نشود.پیامبر اکرم(ص)می فرماید:«ابلیس عصیان کرد و هلاک شد چون معصیتش با تکبر همراه بود،ولی آدم(ع)معصیت کرد ولی هلاک نشد چون گناهش با تکبر پنهان نبود.»این حدیث نورانی،به روشنی،بدتر بودن تکبر نسبت به سایر بدی ها نشان می دهد.

خداوند متعال می فرماید ما آخرت را برای کسانی قرار دادیم که تکبر نداردند و نمی خواهند برتری طلبی کند:«تِلکَ الدَّارُ الآخرِةُ تَجعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدُونَ عُلُوًّا فِی الأرضِ وَ لا فَساداً وَ العاقِبَة لِلمُتَّقین»اگر می خواهید بدانید که مراد از(برتری طلبی) که در این آیه امده چیست،کافی است به کلام امیرالمومنین(ع) رجوع کنید که فرمود:«اگر شخصی دوست داشته باشد که بند کفشش از بند کفش دوستش بهتر باشد از مصادیق ای ن آیه خواهد بود.(شرح نهج البلاغه،ابن ابی الحدید،ج1،ص202.)تکبر حتی در این حد منضرّاست و این قدر راحت،وارد قلب انسان می شود.

از امام صادق(ع) پرسیدند:«کمترین درجۀ الحاد و کفر چیست؟»

ایشان فرمودند:«کمترین مرتبۀ الحاد (کبر)است.»(الکافی،ج2،ص309)

به این ترتیب،کسانی که اهل تکبر هستند،در واقع به درجه ای از کفر و الحاد رسیده اند.

اگر بخواهیم به لوازم این سخن توجه کنیم به مباحث دیگری وارد می شویم.مثلاًیکی از لوازم فوق این می باشد:کسانی که در وجود خود مِیل و رغبتی به کفار و ملحدین احساس می کنند،شاید به این دلیل است که در باطن وجودشان تکبر دارند و در نتیجه خود را همجنس با کفار و ملحدین می یابند و احساس قرابت و دوستی می کنند.طبیعی است که چنین افرادی نسبت به مومنین احساس نفرت کنند و خود را از آنان دور بدانند.

کسی که در وجودش تکبر دارد،نمی تواند با مومنین کنار بیاید،چون مومنین از جنس تواضع به خدا بوده از تکبر تهی هستند،لذا جنس او با جنس مومنین تناسب ندارد و به همین دلیل از مومنین بدش می آید.

پس اگر دیدیم میل به کفار دارد و از مومنین بیزار است،باید بدانیم که او تکبر لبریز است،هر چند به روی خودش نیاورد و یا خودش هم نداند.

ظاهراً هیچ صفتی این قدر مایه دوری از پروردگار نمی شود،که تکبر این صفت بد است.

امام صادق(ع) فرموده اند یکی از چیز هایی که خداوند به حضرت داود وحی کرد این است:«ای داود!همان گونه که نزدیکترین مردم به خداوند متعال،تواضع کننده گان هستند، دورترین مردم هم از خداوند متعال،بزرگی فروشان و متبکران می باشند.» (الکافی،ج2،ص309)

برای این که دقت در محاسبه ی پروردگار،برای تعیین آثار تکبر را دقیق تر بدانیم باید این روایت را بخوانیم.پیامبر اکرم(ص) در کلامی فرمودند:«هرکه یک درجه برای خدا فروتنی کند،خدا یک درجه او را بالا می برد،(و این ارتقای رتبه ادامه می یابد) تا آن جا که وی را در  اعلا علیین جای دهد و هر که یک درجه بر خدا تکبر ورزد،خدا او را یک درجه فرود آورد تا جایی که وی را در اسفل السافلین جای دهد.»(میزان الحکمه،حدیث17413)

به این ترتیب خداوند متعال درجه به درجه اختیار بالا بردن و پایین بردن خودمان را در اختیار خودمان قرار داده است.و ما می توانیم با تنظیم تکبر و تواضعمان،خودمان رو بالا و پایین بکشیم.

در کلام دیگری قبلاً دیدیم امیر مومنان(ع) تکبر را،سم کشنده ای دانستند که به قلب انسان نفوذ می کند و صاحبش را از پا در می آورد.(غررالحکم،حدیث7154)سم از درون انسان را نابود می کند،بدون این که به چهره انسان زخمی بزند.فکر کنید چرا امیر المومنین(ع) تکبر را به سم تشبیه کرده است؟

هر چقدر دلتان بخواهد این تکبر دست و دل باز است و اهل همکاری وتعاون.یکی از آثار اخلاقی تکبر این است که به رذائل دیگر کمک می کند تا ظاهر شوند.مبادا فکر کنید او انحصار طلب است،اصلا وابدا. او اتفاقاً مایل است همه بدی های انسان ظاهر شوند و همراه او در نابودی  من و شما مشارکت داشته باشند؛و اگر احیاناً یک رذیله روی ظاهر شدن نداشته باشد،تکبر او را رو می آورد و صاحبش بی آبرو می نماید.به همین دلیل است که حضرت علی(ع) می فرمایند:«تکبر،رذائل درونی انسان را ظاهر می کند.»(همان،حدیث7151)

تکبر درگاه بزرگ،برای افتادن در گناهان دیگر است.کافی است تکبر داشته باشیم،قطعاً از گناهان و خطاهای دیگر در امان نخواهیم بود.حضرت علی(ع) در کلام شریفی می فرمایند: «تکبر انسان را به افتادن در گناهان دعوت می کند.»(همان،حدیث7152)تکبر احساسی است که وقتی در قلب کسی ایجاد شود،نمی تواند گناه نکند،مثل احساس«مهربانی»که اگر در قلب کسی ایجاد شود،نمی تواند کار خیر انجام ندهد.

از همه ی این ها مهمتر این که اگر تکبر بورزیم،با خداوند با غظمت در افتاده ایم.طبیعاً سیاهیِ چنین خبط بزرگی،به سرعت وجود انسان را می گیرد و نور معنویت تماماً از وجود انسان رخت برمی بندد.متکبر پا را از گلیم خود فراتر می گذارد و به حریم کبریایی حق تجاوز می کند.این عبارت پیام اکرم(ص)است که صریحاً از قول خداوند متعال می فرماید: «کبریا،ردای من است و برزگی،تن پوش من،پس هرکه بر سر یکی از اینها با من بستیزد(یعنی بخواهد یکی از این دو لباس را بر تن خود کند)،او را در آتش افکنم.» (ارشادالقلوب الی الصواب،ج1،ص189)




طبقه بندی: اسلام،
[ پنجشنبه 13 تیر 1392 ] [ 10:03 ق.ظ ] [ علی مومن ]
.: Weblog Themes By شهدای کازرون :.

درباره وبلاگ


شیعه به روز دنبال اسلام امروزی نیست و تلاش می کند شیعه ی زمان علی (ع) راامروزه به شما نشان دهد.همراه ما باشید.اگر دوست دارید نویسنده شوید،نظر بگذارید وبه اطلاع ما برسانید.با تشکّر
تاسیس 1391/10/9

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
پخش زنده حرم
روزشمار غدیر مهدویت امام زمان (عج) وصیت شهدا
ساعت فلش مذهبی ذکر روزهای هفته
دعای فرج حدیث موضوعی آیه قرآن تصادفی